Vyhledávání

Kontakt

Plzeňský bleskovec z leptu jako 754 024-8

16.09.2012 10:43

Po prvním modelu, který jsem spáchal z odlitku, byl na řadě další model a to model Brejlovce. Model Brejlovce měl být zhotoven z odlitku, ale tento projekt byl odložen a předběhnut projektem „cargácké“ 750 287-5. Modely 749 102-0 a 750 287-5 jsou již pár let hotovy, odlitek určený pro 754 024-8 (na laku byla 363 054-8 nikoliv Brejlovec, jak je uváděno v popisce ;-) ) už je v jiných rukách a projekt bleskovce pomalu mizel před očima. Vše zachránil přednedávnem kolega Cejnarxx (tímto mu děkuji), se kterým jsme se dohodli a lept od DK pro bleskovce byl rychlostí blesku u mě na stole. 

Předlohou je tedy plzeňská 754 024-8, model bude odpovídat stavu kolem roku 2005. Jedna pěkná fotka z tohoto období je zde

Základem pro model je leptaný plech od DK-modelu. Samotná stavebnice je na 3 samostatných planžetách.

Model je vyleptán pěkně, jen jedno madlo není doleptané. 

Začal jsem spájením základního rámu. Horní rám je již zbaven závěsek, přesně dle předlohy.

K rámu připájen bok. Vše za přítomnosti několika kolíčků.

Vše již kompletně připájeno dohromady.

Sletovaný výklenek žebříku.

První žebro připájeno na místo. Celá stavba modelu mi hodně připomínala stavbu skutečného Brejlovce v továrně ač jsem nikdy stavbu něčeho podobného nezažil. :-)

Připájena poslední žebra. Samozřejmě jsem je napoprvé připájel špatně. 

Model je posazen na pojezdu Picoloco. Konstrukce pojezdu se mi nepozdávala už od začátku, a proto je vytvořen nový rám, ve kterém jsou motorky otočeny. Při otočení je možné posadit model níže.

Část stavby, ze které jsem měl opravdu obavy, byla střecha. Střecha je na devíti dílech. Díly mají rysky, stačí je na plameni zahřát. Díly jsem zahříval do doby než zešedly (oxidace mědi na šedý CuO) za vzniku zeleného plamenu. Po vychladnutí jsem proces opakoval (už bez barevné změny). Po tomto procesu se střecha ohýbá skoro jako čtvrtka papíru.

Ohýbání čel bylo stejné.

Celý skelet jsem přebrousil a připájel kabiny.

Dával jsem pozor, abych v budoucnu mohl bezproblémově nalepit okna. 

Na obě čela připájeny kabiny. Protože se mi tvar čel nelíbil, celá jsem je zalil cínem a při broušení je zbrousil podle potřeby.

Opět pohled do čela.

Připájeny střechy nad kabinami a přebroušeno. 

Naohýbané pluhy.

Obroučky ventilátoru.

Připravena pájka na další broušení. Brousil jsem v několika stupních. Vždy jsem nanesl pájku, obrousil a dal další vrstvu pájky.

Některé části již zbroušeny.

Doletované obroučky ventilátorů.

Výsledek celého broušení ve vrstvách.

Připájeny dekly.

Opět broušeno.

Na vyčištění modelu od vrstvičky oxidů jsem použil jemný tekutý písek Ruto a odmastil pomocí Jaru.

Na střechu jsem instaloval chladič oleje výfuky motoru a boční dvířka. Chladič oleje budu dělat nový, protože tato jemná část nevydržela nános barvy.

Zabrousit a opět odstranit oxidy a odmastit.

První vrstva základovky a Surfacerem na štětec začít opravovat.

Nánosy Surfaceru byly hutné, ale po nespočtu broušení a tmelení je model vcelku uhlazený a jednotný. 

Broušení střídalo tmelení a v tomto rytmu se to nesčetněkrát opakovalo.

Úprava se potkala i s kontrukcí pojezdu. Pojezd je od pánu z Picoloco. 

Po broušení jsem začal s aplikací mnoha detailů. V Brně mi zapózovala 754.037 s uzavřenými žaluziemi a otevřenými kryty ventilátorů a tento stav jsem musel mít i na modelu. 

Takto dopadla jejich instalace do otvorů.

Dosazeny kryty písečníků, spojovací pásy, háčky a pozůstatky závěsek.

Chybí chladič oleje, antény telekomunikace a další detaily.

Slednocené lakem. Dosazany i nasávací mřížky na čela. Zpracování mřížky odpovídá 2. sérii (od 754.027 až po 754.086), což mé předloze neodpovídá, ale jiná možnost nebyla.

Otevřené kryty se mi opravdu líbí.

Zleva: Roco Brejlovec v budoucím nátěru mé 754 024-8, Brejlovec MTB a má tvorba z leptu DK.

Pohled na střechy. Tovární modely představují budoucí 753.705 a 753.706 v laku AWT, pro kolegu modeláře.

Stále probíhá broušení smirkovým papírem 1200. Dosazeny madla.

Vyleptaná madla se nemohou rovnat žádnému ohýbanému drátku ani plastu. Toto se mi na leptaných modelech líbí.

Tématicky umístěny houkačky na desetikoruně, která vytváří vhodný konstrast a také představuje domov mnoha Brejlovců.

Houkačky na svých místech. Vymodelovány i anténky. 

Vše je přesně dle předlohy. Chladič oleje je z namotávaných drátků o průměru 0,02 mm na drátek o průměru 0,3 mm. Je to akce na hodinu až dvě, ale výsledek stojí za to! 

Náhodně jsem objevil, že nepopsané díly přibližně velmi přesně odpovídají krabici u stupaček na střechu. 

Ještě chybí pár detailů a mohu jít lakovat.

Dosazování detailů je balzám na nervy a krásně si u toho odpočinete. 

I přes nabídku několika výrobců Brejlovců si model raději postavím sám, protože radost z koupeného modelu nemůže být nikdy větší, než radost z vlastnoručně postaveného modelu. :-) 

Urovnat madla, instalovat stupačky od Dk-modelu a můžeme do lakovny pro bílou barvu. Barvu jsem aplikoval dvakrát. Poprvé se nátěr nezdařil, takže přebrousit a opět do lakovny. Výsledný nátěr jsem přeleštil podvodním smirkovým papírem hrubosti (lépe řečeno jemnosti) 2000. 

Po přeleštění jsem model odmastil a přišlo na řadu vymaskování blesku. Práce hodně přes hodinu čistého času.

Po blesku příjde na řadu černá barva do oken.

Tak trochu inverze oproti minulé fotce.

Už chybí jen černá a modrá a bude lak hotový.

Brejlovec poměrně dávno dostal svůj lak (11./12. 2012), ale objevily se podstatné nedostatky akrylovec Agama.

Hlavním problémem bylo popraskání barvy na rámu. Proto jsem model zalakoval a rám přebrousil.

Výfuky jse nalakoval na bílo, tedy dle předlohy.

Mezitím jsem vyjmul poslední díly z planžety. Otvory jsem připraveny pro spínání osvětlení (bílá/červená, samostatně reflektor, bílá/bílá). Nádrž má na stranách předleptané otvory na víčka, která nejsou součástí balení. Tyto dirky jsou obráceně vůči předloze, proto jsem vyvrtal nové a špendlíkovou hlavičku jsem umístil do otvoru a zakápl lepidlem.

Masky budou muset být odinstalovány z pojezdu, protože nemají pryžkovové sloupky. Nevadí, alespoň si pohraji s bílým proužkem.

Brejlovec po koncovém laku. Modrá je smíchaná z modrých akrylovek Tamiya (jediná firma, která má dle mého názoru kvalitní barvy), černou Tamiyí nádrž, pískovače a sklíčka brejlí.

Ještě chybí drobnosti, jako žlutá na podkladu pro logo ČD a také na vzduchovém sání, ale to již bylo upraveno.

Na řadě byla výměna podvozků za masky s pryžkovovými sloupky, a také byl upraven bílý lem podvozků.

Instalace na pojezd proběhla pomocí plastových tabulek od Cejnarxxe.

Stejných tabulek bylo použito k výrobě dorazů pojezdu.

Protože na planžetě byly i podložky pod nárazníky, použil jsem nárazníky na mot. lokomotivy od p. Bártka z pražské burzy, tedy stejné, jaké jsou na Zamračené.

Po vrstvě laků a retuší, jsem nalepil nárazníky a obroučky pozičních světel.

Připraveno na obtisky.

Kolega Jacek mi vytiskl potisky přesně na míru mému modelu. 

Než obtisky zavadly, připravil jsem tabulky.

Vzduchojemy jsem umístil do tabulky o šířce zhruba 5 mm, aby přesně zapadly do pojezdu. Předtím byly navíc rozšířeny tabulkou o 3 mm. 

Do nádrže jsem instaloval přepínače osvětlení v modelu a volná místa naplnil olovem. Celá nádrž váží 12 g. 

Připravené přepínače v nádrži. 

Bastard od Cejnarxxe a můj Brejlovec. Bastard čeká na transformaci na řadu 163.

Loga ČD jsou z obtisků od Jirana a dosazeny madla.

S nádrží to vypadá jako Brejlovec. 

Na čela byly dosazeny zásuvky dálk. řízení.

Pojezdová část skýtala nějvětší oříšek celé stavby. Samotné motorky byly natolik vysoké, že bylo třeba jeden srazit, aby bylo možné jeho dosazení do části s chlazením a žaluziemi. Kinematiky do lokomotiv používám od Peho, zde s pružinkou. Lokomotiva bude použita i na focení v krajině, proto se snažím u všech modelů, co nejméně pilovat pluh. Pluhy jsou jedna z věcí, která mi na továrních modelech vadí – obří díra v pluhu kvůli nevzhlednému spřáhlu. U Brejlovce nebylo třeba šáhnout jakkoliv do pluhu, spřáhlo fungovalo na výbornou, ale bylo třeba zajistit jeho možné vyjmutí. Realizoval jsem to tak, že spřáhlo (Tillig kat. č. 08843) je pevně nalepeno do šachty Peho (zbývají při koupi kinematik) a ta je nasazena na trubičce, která má vzadu připájený drátek zabraňující pohybu šachty. 

Detail na použité spřáhlo.

Zde je dobře vidět drátek, zabraňující otočnému pohybu šachty na trubičce. Vertikální i otočný pohyb šachty je nulový. 

U podvozků bylo nutné trošku srazit hrany kvůli pohybu jeklu.

Téměř finální verze pojezdu, chybí jen plošný spoj s ovládacími prvky osvětlení a olověný plech jako závaží.

Dosazeny upravené pluhy od p. Banka. Pluhy byly přelakovány Sidoluxem a na jejich spodní části žlutá lišta. Samotnému vzoru byla odstraněna lepivá vrstva a část papírové vrstvy. Pluhy jsem nalepil pomocí Apeka.

Madlo bylo později upraveno do správného tvaru, tak jako chybí finální retuše brejlí.

V kabině chybí zelený „odkládací pult“ podél výhledového okna.

Spojení s lokomotivou ř. 185 od Kuehna v pořádku.

Spřáhlo vyvedené pod pluhem nekoliduje se samotným pluhem.

Detailněji. Laku chybí už je definitivní přeleštění, vyčištění a finální polomatný lak.

Na čela dosazeny vzduchové hadice, šroubovka a kabel el. vytápění. Mám vykoukané, že hadice na modelu jsou zapojeny dále od středu v partiích pluhu, proto se o ně spřáhlo nezadrhává.

Na závěr dnešní aktualizace jeden  „natelený“ pohled na čelo. 

Po odmlce proběhlo zasklení celého modelu pomocí folie. Kulatá okna a nejmenší okna včetně poziček, byla vylita pomocí průhledné barvy na sklo. Dá se sehnat v každém papírnictví za rozumnou cenu. Oproti Clearfixu od Humbrolu má výhodu, že po chvilce cviku, lze vylít okna okna o průměru třeba 8 mm a bez bublinek.

Chybí jen stěrače, proto jsem se vrhl na osvětlení modelu. Celé osvětlení je na destičce DPS. S reflektorem sdílí čtyřpinový konektor k řídící destičce. Řídící destička s 8 přepínači bude umožňovat zapínání reflektorů a hlavně přepínání posun/jízda. Při režimu posun, budou na obou stranách svítit bílé LED, při režimu jízda, budou LED přepínat dle směru bílá/červená.

Zatím jen se zkušebně dosazeným rezistorem.

Autor: Zejmi