Vyhledávání

Kontakt

749 264-8 jako zástupce "nesmrtelné" řady Zamračených

09.09.2011 20:38

Píše se rok 1970, z ČKD Praha vyjíždí další lokomotiva řady T478 přesněji T478.2058. Tato Zamračená dostává seriové číslo 7638. Po přechodu z Kryšpínovského systému značení vozidel dostává číslo 752 058-8. V 90. letech tento stroj podstoupí dílenskou opravu kde jej poupraví po vzoru 749 039-4 aj. na řadu 749. Hlavní změnou je přidání kabelu elektrického vytápění vlakových souprav a také odstranění balastu a přidáním dalších nezbytných komponentů jako je alternátor. Tímto okamžikem se stává tento stroj řadou 749 s označením 749 264-8. Stroj byl delší dobu dislokován v depu Šumperk (DKV Olomouc) a proto je i jako ostaní stroje z tohoto depa opatřen tzv. šumperkým nátěrem. Dnes bychom jej našli pod DKV Praha-Vršovice kde zajišťuje dopravu na Švejcích popř. na Posázavském pacifiku. Následuje pár fotek tohoto stroje pod DKV Praha:

749 264-8 zachycena v Týnci n/Sázavou.

749 264 potáhne místo obvyklých vozů řady Bmto vlak ve složení 1 × Bmto + 6 × Bc

Samotnou stavbu jsem zahájil stavbou pojezdu z dílů V100. Pro tento účel jsem použil rám od DK-Model.

(Pozn. Omlouvám se za kvalitu fotografii, hledám optimální nastavení bílé.)

Pojezd ve své kráse. Finální verze je již trošku jiná.

Lept  v celé své kráse.

Dle návodu vyřezány první díly.

Naohýbané.

Zapájeno dohromady spolu s výstuží. (Tu jsem musel dle předleptaných drážek dále vybrousit, aby se vešel motor)

Cínu raději více než méně. Nebude třeba se bát o pevnost a také se nemusí moc tmelit.

V detailu.

Čumák i ze spoda řádně zapájen.

Z

Snažím se aby to i ze vnitř nějak vypadalo :)

Připájena střecha a výhledová okna. Když už dělám tento model ve kterém je spousta místa tak jsem naletoval i kousek plíšku pod okna jako imitaci ovladání v kabině.

Po přebroušení jsem tmelil cínem (po přebroušení není třeba žádné pájecí kapaliny, cín se chytá sám bez větších problémů)

Zabroušeno a přidány pluhy, které jsem jako poslední díl připájel.

Začíná to dostávat ty správné tvary.

Byl jsem požádán o fotku 749 102-0 tak zde je spolu s budoucí 749 264-8. Rozdíl mezi leptem a odlitkem je vcelku velký.

Přibaleny jsou i masky podvozků. Ty jsem pro změnu lepil gelovým lepidlem.

Základový nátěr ukázal všechny chyby na kterých v té době pracuji. Masky jsou taktéž přestříknuté. Pro lepší manipulaci je přilepím na samolepící sádrokartonářskou pásku.

Už jsem našel optimální foto podmínky na úkor vyššího clonového čísla. Na řadu přišel Mr. Surfacer 500.

Už to vypadá jako Zamračená, co Vy na to?

Dosazeny detaily.

Tady jsem se vyřádil, dekly, poklopy.

Jedinné čemu se na Zamráče nelíbilo, byly stupačky. Pokaždé se nějaké urvaly a proto je nainstaluji až naposled.

Dosazeny madla pod čumáky.

Dosazen i kabel el. vytápění vlak. souprav.

Houkačky, nezbytná součást každého modelu.

Sesazené dohromady.

Jako v hale ČKD v roce 1970 v základním nátěru čeká na nástřik do běžného barevného řešení.

Nárazníky, stupačky – tyto detaily ještě na modelu chybí, ale brzy již budou dosazeny.

Po nekonečném broušení jsem řekl, dost a přešel k nástřiku. Slonovina je akryl od Agama 39M a zelená je Revell 364 SM s kapkou bílé.

Zelená barva na střeše samozřejmě nezůstane, je tam pro dobroušení některých nedostatků. Ale díky této kombinaci tomuto modelu říkám Rosnička.

Barvu jsem se snažil primárně stříkat na partie, které tuto barvu mají v reálu, protože jí zbylo dostatečné množství dovolil jsem si nalakovat i jiná místa.

Zelená jak brčál.

Z některých fotografii mi připomíná českou Esmeraldu tj. řadu 812

749 102-0 + 749 264-8 spolu už je takto uvidíme leda v modelu.

Dolakovány ostatní barvy. Barvu střechy jsem míchal z několika barev, myslím, že jsem se v celku trefil i když světlejší odstín by se hodil.

Rozhodl jsem se, že model nebude odpovídat dnešní špinavé podobě, ale stavu v roce 2004 kdy byl tento stroj ve velmi dobrém stavu co se laku týče.

Leštěnka to přímo nebude, ale šrot také ne.

Snažil jsem se používat akrylové barvy od Agamy abych za víkend tento stroj nalakoval.

Byla mi vytknuta příliž tmavá barva střechy (ona opravdu byla), tak jsem nakonec střechu přestřík a nyní jsem spokojen. Barva je krásně čokoládová tak jako v reálu.

Obtisky jsou přímo od Hekttora a znaky ČD od p. Jirana. Tabulky ČKD a tabulky s označením od p. Banka. Dvoubarevný nátěr tabulek je klasickou technikou.

Před aplikací obtisků jsem nanesl vrstvu Sidoluxu.

Obtisků je na Zamráče pramálo, ale vypadá to pěkně.

Spřáhla budou řešeny pomocí spřáhel na V180.

Spřáhla jsou řešeny na jedné straně kinematikou z V100 a na druhé za pomoci Peho 100.

Zde v akci Peho 100. Na konci jeklu a trubičky, jenž prodlužují osičku, je přilepeno spřáhlo V180.

Na druhé straně kinematika V100 která je proudloužená opět jeklem a trubičkou.

Celkový pohled na pojezd. Zatím ještě nedodělaný (chybí zástěny atd.)

Kvůli výkyvu spřáhla jsem musel nutnou část pluhu ubrousit. (Myslím, že toto řešení je asi nejelegantnější co do způsoby zásahu do pluhu. Modely např. od Roca s dírou v pluhu jako od vrat se mi moc nelíbí ač je možnost pluh vyměnit za plný, ale kdy si můžete dovolit pluh vyměnit za běžného provozu!?)

Spřáhla jsou kompatibilní s jakýmkoliv jiným vozem.

Madýlka jsem nedělal klasickou technikou, ale přímo v planžetě jsem je nastříkl barvou. Barva tak je rovnoměrně nanesena ze všech stran.

Všechny otvory, do kterých pasují madla, jsem projel vrtáčkem 0,4 mm abych nemusel zbytečně zápasit s tím, že se madla do otvorů nevejdou a zbytečně bych riskoval odření madel.

Natřel jsem detaily jako obroučky světel, kabely, stupačky atd. Do reflektoru jsem vložil bílou LED 3 mm, která nádherně vytvořila reflektor.

Obroučky jsem natřel zevnitř šedou, která poté vytvořila lem. Pak jsem zasklil Clearfixem.

Zde je patrné vnitřní natření obrouček a vytvoření zástěny kabiny strojvedoucího.

Motorová část je kryta černým papírem.

A druhá strana.

Díky problémům a neestetičnosti celého zapojení jsem navrhl novou destičku, která všechny funkce zahrnuje.

Dnes jsem provedl instalaci osvětlení. Osvětlení je z LED červená a žlutá smd vel. 0603. LEDky jsem připájel na kousek oboustraného DPS tloušťky 0,3 mm připájel jsem přívodní dráty z lakovaného drátu a následně překryl pauzovacím papírem. Zapojení LED je společná anoda a katoda je samostatná, tak jako je zapojení ve V100.

V akci i reflektor. (LED 3 mm bílá super svítivá). Smd ledky by pro Zamračené bylo výhodné využít vel. 0402, ale dostupnost je horší a kdo se s tím má pájet, že!? :)

Jedna fotečka s vyšším clonovým číslem.

Reflektor zatím není zapojen do obvodu, protože jsem nakoupil špatné relátka. Zapínání reflektoru bude pomocí mikrotlačítka u pískovačů, samozřejmostí bude přepínání dle směru jízdy.

Červená, koncová světla.

Konečně jsem se dostal k zasklení celého modelu. Práce to byla na skoro celý den a jsem rád, že to mám za sebou.

Chybí ještě nezbytné stěrače a kliky.

A samozřejmě stanoviště a další drobnosti.

Za dva týdny už snad bude hotovo.

Tak jsem na burze sehnal vše, co jsem potřeboval – nárazníky a vzduchojemy (vzduchojemy jsem trošku natáhl na požadovanou délku)

Dolepeny stěrače, nárazníky, vzduchojemy, kličky dveří.

A bystré oko zaregistrovalo i dosazení brzových hadic.

Na stanovišti vyfešákovaný fíra. (Kouká nějak nevlídně :))

Stavba 749 264-8 se tímto okamžikem stává dokončenou. (Po vyzvednutí správných relátek bude zprovozněno osvětlení reflektoru pomocí mikrotlačítka.)

Tak noční fotky možná někdy příště.

Stavba 749 264-8 byla provedena za necelé 2 měsíce. Příště se můžete těšit na stavbu Šmoulinky 810 621-3 na pojezdu od pánů z Picoloco.

Autor: Zejmi