Vyhledávání

Kontakt

Stavba nádraží ve Hvězdonicích

07.02.2016 21:00

Základní motiv budoucího kolejiště byl představen již před 5 lety v kratičkém článku s fotografiemi ze skutečné stanice, ale k realizaci se dostávám až nyní. Stanice bude ovládána po vzoru ZZ TEST 14, pro ty, co nevědí, co se za touto zkratkou skrývá jedná se o toto. Výhodou bude zabezpečený vjezd i odjezd, možnost společných vjezdů, posun, závislost výměn na postavení vlakové cesty, správné návěstní znaky na návěstidlech, má oblíbená přivolávačka a samozřejmě prosvětlení postavené vlakové cesty s rozpadem po průjezdu vlaku. Čili naprosto regulérní zabezpečovací zařízení. Oproti dřívějšímu plánu došlo k mírným změnám. Základní rozměr se mírně zmenšil na 110 × 32 × 5 cm, na kterých je stanice rozložena na dvou panelech. Základní desku tvoří překlička o síle 4 mm a smrková konstrukce zajišťující pevnost. Použil jsem latě o tloušťce 1 cm a délce 200 cm, které jsem si na rozměr nařezal. Důležitý je i estetický dojem, proto byly použity ke spojení úhelníky. 

Ke sešroubování byly použity vruty o délce 12 mm.

Překližka je přišroubována k rámu čím se vytvořila pevná konstrukce. 

Jako ochrana před vlhkostí výborně posloužil starší syntetický lak. 

Ačkoliv je stanice víceméně rovinatá, zvolil jsem jako základ pro krajinu 2 cm vysoký polystyren, který jsem nalepil na překližku. Díky tomu, že jsem ji naimpregnoval, překližka se vůbec nezkoutila.

Veškeré kolejivo bylo použito od Tilligu. Vyhýbky jsou kat. č. 83420 tedy upravené flexi stavebnice EW2, k tomu flexi dřevěné pražce a kolejové pruty. U veškerého kolejového podloží bylo třeba odstranit koncové pražce, tedy ty bez podkladnic a šroubů. Podkladem je korkové prostírání nalepené na polystyren. Tím bylo docíleno zvýšení vzdálenosti TK nad polystyrenem, a tedy k modelovému ztvárnění štěrkového lóže. Stačí si povšimnout, že na většině kolejišť v různých měřítkách se násep zanedbává, což je chyba. 

První bylo třeba rozřadit vyhýbky podle kvality sestavení a následně zkušební položení vyhýbek na korek. Zde jsem zakreslil jejich polohu. 

Ke správné geometrii mi před položením pomohly nakreslené osy kolejí. Ty nejsou zvoleny dle libosti, ale dle skutečnosti, a tak je osová vzdálenost kolejí 45 mm.

Zkušební osazení již pevně spojených vyhýbek č. 1 a 2. 

Vodiče vytažené od srdcovky a z obou jazyků, příprava pro přestavníky.

Pod vyhýbkou byly vyvrtány otvory pro vodiče vedoucí od srdcovky, a také místo pro jehlu přestavníku. 

Jelikož kombinace korku a polysternu je ve vzájemné kombinaci poměrně houževnatá, mohl jsem použít k fixaci hřebíčky. Tím jsem si mohl případně upravit osu kolejí. Po nanesení lepidla pod kolejemi jsem hřebíčky zatlačil a tím finálně zafixoval polohu koleje.

Připravené zhlaví. Všímaví čtenáři si možná všimli, že nebyly použity žádné spojky. Vše vyřeší páječka a fyzikální zákony. :-) 

Během prosychání prvního panelu jsem mohl pokračovat na druhém panelu s pokládkou kolejí. 

Jak vidno je třeba dbát na estetiku i pod panelem. Přestavníky jsou použity od MTB. Přestavníky jsou snad jediné výrobky firmy, které lze koupit a splní všechny vaše požadavky na zpracování a funkčnost. Doporučuji použití podložek pod šroubek, aby nedošlo ke zlomení úchytů.

 

Autor: Zejmi