Vyhledávání

Kontakt

Rekobrejlovec snadno a rychle

13.05.2014 23:00

Na přelomu tohoto roku jsem dokončoval pár modelů Unipetrol, po jejich publikování na k-reportu mi dorazil mailík od Rosťopiše, ve kterém mi byly nabídnuty připravované lepty obsahující přestavbové díly na řadu 750.7 a 753.7. Neváhal jsem a pár kusů si předem zarezervoval. Leptíky dorazily a já se s chutí vrhl do přestavby. 

Lepty jsou kalibrované na modely Brejlovců Kuehn a Roco v TT. Provedení odpovídá všem strojům řady 750.7, strojům 753.7 přibližně od čísla 753.725 výše. Nižší čísla byla původně exportována do Itálie, kde na nich bylo provedo mnoho odlišných úprav, dnes jezdí zpět v ČR a to pod taktovkou AWT a UniDo. Nižší čísla je samozřejmě možné vyrobit, ale je nutné počítat s odlišnostmi mezi jednotlivými stroji. 

Obětními beránky jsou brejlovci od Roca. Ideální jsou řady 750 a 753, ale ani řada 754 není k zahození, stačí odstranit na rámech písečníky, nádrže písečníků a zaměnit nádrž. (Výměna je možná, doma mám několik nádrží na Roco 753 navíc + haldu různých náhradních dílů, které mi zbyly.)

Začal jsem jediným pájením – chladičů a výfuků. Obvodový pás chladiče je třeba vyrovnat a poté spájet natupo, mřížka má na obvodu vodící prohlubeň, která pomůže správnému usazení. (Na jeden model potřebujeme samosebou pouze dva chladiče.)

Jak Rosťopiš popisoval, největší práce je s usazením právě dílů chlazení. Je vhodné nejprve zatmelit otvory, obkreslit zapuštěný díl na střechu a poté pomocí vrtáčků vyvrtat otvory a následně vybrousit. Rychlé, jednoduché, elegantní. 

V popředí otvor vyrobený prvotním zatmelení, na dalším modelu je otvor vyrobený prvotním vyvrtáním (popsáno dále) a v pozadí model připravený na lak. 

Já jsem se pokusil na to jít jinak. Síta ventilátorů jsem odvrtal, pomocí destičky vyplnil a zbrousil. Této cesty se doporučuji vyvarovat, protože je zbytečně moc komplikovaná.

Podle předlohy jsem postupně doplňoval leptané díly. Velkou výhodou je, že pokud má být díl menší nebo jinak tvarově upraven, stačí jen odstříhnout a díly vypadají jako originálně vyleptané. 

Na podvozky patří ohnutá zvedací oka.

Odnímatelný střešní díl je vhodné nejprve zbrousit, zatmelit (doporučuji studovat předlohu) a až poté dosazovat ostatní díly. Mezi nimi se to potom špatně brousí. 

Připraveno na vrstvu základu a lak. Při přestavbě je vhodné doplnit model (podle vkusu každého) leptanými háčky od Hekttora, kličkami dveří, ... Pokud chcete model vyšperkovat, doporučuji pod a nad původním madlem vyvrtat otvor 0,3 mm a poté odstranit původní madla.

Na modelu od Roca jsou kritizovaná veškerá madla, jak už dříve zmíněná madla u dveří, tak pod čelními okny, proto jsem si nechal vyleptat madla pod okna a na rám přesně odpovídající tvarem a velikostí. 

Pak už stačilo model jen nalakovat, obtisknout a zkompletovat.

A máme plnohodnotný model řady 753.7. 

Přestavba není náročná, ovšem je potřeba určitých zkušeností, pečlivosti a v tomto případě i odvahy. 

Takže s chutí do toho, výsledek jistě stojí za to. 

Autor: Zejmi