Vyhledávání

Kontakt

Miniseriál - Co je dobré mít po ruce pro stavbu modelů - Díl 3. (Krycí barvy)

29.03.2011 20:11

Dnes jsou na programu krycí barvy nebo-li barvy které řídí to, jaká bude image Vašeho modelu. Jak už bylo několikrát řečeno, je základem po přebroušení nebo jakémkoli zásahu do lakované plochy model odmastit. Osvědčily se mi přípravky na odmašťování kuchyně nebo oken. Máme na výběr ze tří způsobů nanášení barvy – sprej, pistole a štětec. My se Zejmim používáme na krycí vrstvy většinou pistoly. Samozřejmě je to zase tak, že má každý způsob své plusy a mínusy. U spreje je dobrá rychlost práce s ním, ale zase nemožnost udělat menší vrstvu. U pistole je zase dobré dávkování barvy a přesnost, ale zase delší doba přípravy. Se štětcem nedosáhnete nikdy tak dobrého výsledku jako při použití spreje nebo pistole. Představíme si tu různé značky barev a sprejů. Táák a začnu já se svými barvami.

Asi každý někdy v obchodě s barvami viděl různé typy plechovek s barvami od balakrylu, barev z Hostivaře aj. jedná se o barvy typu syntetické. Tyto barvy nebude problém koupit a aplikovat je na model. Problém bude spíše s kvalitním ředidlem. Ředidla typu S6000 nebo S6006 jsem maximálně na pročištění, ne na řádný nástřik modelu finální barvou. Proto firmy zabývající se barvami vyrábí vlastní typy mezi kterými je i česká Agama nebo japonská Tamiya.

Tamiya ředidla jsou jedny z nejlepších se kterými jsem pracoval. Dají se jimi ředit syntetické barvy od všech výrobců syntetických barev. Cena je velmi příjemná: za malou 10ml lahvičku přibližně 35 Kč za větší 40ml přibližně 50 Kč a 250ml za 130kč. Takže čím více tím levněji.

Při koupi se Vás asi prodavač zeptá jestli Tamiyu X20 akrylovou nebo syntetickou. Rozdíl je samozřejmě ve složení a také balení. Pro akrylovky (níže) jsou spíše kulaté lahvičky a cena je shodná s syntetickou řadou. Rozdíl v značení – akrylovky jsou X20A a jsou vhodné pro ředění Tamiya akrylovek a já je využívám pro ředění Sidoluxu.

Syntetické barvy od firmy Agama (vlevo) a Revell (vpravo). K ředění barev můžeme využít výše zmiňované X20 (Zejmi doporučuje) nebo originální ředidlo od Agamy, které se mi moc neosvědčilo a také od Revella které jsem pro změnu nezkoušel. Syntetiky Revell a Agama jsou si hodně podobné dokonce jsem jeden čas stříkal směs Agama s příměsí Revella a problém nenastal při ředění X20 nevím jak se bude chovat tato směs při ředění jinými ředidly.

Plusy: rychlá příprava, snadná dostupnost, možnost ředění různými ředidly, pro začátky zcela dostačují

Mínusy: dlouho schnoucí, páchnoucí

Další barvy na recenzi jsou akrylovky. Já používám akrylovky od Agamy, ale Lh0tiS využívá služeb Tamiyi. Doma mám nějaké ty základní barvy bílá, černá atd... Tyto barvy jsou bohužel k horšímu dostání a musí se ředit originálními ředidly a je vhodné využít služeb zpomalovače (viz dále). Plně to kompenzují tím, že pokuď-li jsou nové tak se s nimi nádherně sříká, nesmrdí.

Ředidlo a zpomalovač. Použití originálního ředidla u akrylovek je nezbytné, ale využití zpomalovače již není podmínkou. (EDIT. 9.7.2011 – Poslední dobou se mi stávalo, že barvy s originálním (opravdu originálním!) ředidlem začaly srážet a nešly stříkat. Protože jsem už před nějakým časem koupil destilovanou vodu do matného laku tak jsem jí zkusil smísit i s barvou a všechny problémy odezněly.) Takže pro ředění je možné použít i destilovanou vodu i přestože při koupi mi říkali: vodou ředit nejdou. Akrylovky jsou na bázi lihu takže barva se dá jednoduše umýt lihem.

Plusy: Rychleschnoucí, nepáchnoucí, omyvatelnost lihem.

Mínusy: Horší dostupnost, nutnost správné aplikace.

To je ode mě vše a více Vám napíše kolega Lh0tiS.

Já Vám představím akryl. barvy od Tamiye. Jelikož v modelářství, do kterého jezdím nakupovat mají velký výběr těchto barev byla to pro mě dobrá volba.

Mají takový sladký zápach, což je dobré pro uzavřené místnosti.

Zejmi: Kolega Lh0tiS používá obvykle lesklých barev od Tamiye, já jsem napak vyznavačem matných barev. Barvy s označením X jsou lesklé, případně polomatné, s označením XF jsou matné.

Zleva: Zpomalovač, Ředidlo X-20A, Tamiya color.

Na běžné lakování (v mém případě) podvozku, interiérů a dalších menších (kvůli času) věcí není třeba používat ZPOMALOVAČ! – Samozřejmě to není nějaké lehárko, je třeba rychlejší tempo práce protože barva tuhne. Na lakování karoserií, tedy když očekáváte perfektní povrch, lesk tak určitě zpomalovač přidat.

Univerzální barva – FLAT BLACK :)

Tento obrázek souvisí s dalším článkem a to je představení airbrush pistole Fengda BD-130, kterou oba se Zejmim vlastníme.

Výsledek nastříkané barvy můžete vidět zde.

Lh0tiS & Zejmi