Vyhledávání

Kontakt

MB-40

06.08.2015 21:00

Většina článků z poslední doby byla nějakým způsobem spjat a s výstavou v Pečkách, ani dnes tomu nebude jinak. Tentokrát se mírně vzdálíme od typických železničních staveb a přesuneme do většího města v 70. letech minulé století, plného prefabrikátů připravených pro stavby výškových budov a těchto jeřábů. 

Výrobcem tohoto jeřábu, konkrétně MB-40 je Vovo, a tak je kvalita zaručena. Doporučuji před přečtením tohoto článku mrknout na jeho web a pročíst si tento článek, který je takovým úvodem ke stavbě.

Zaměřil jsem se na stavbu dvou jeřábů, jednoho v standardní pracovní poloze a jednoho v přepravní poloze. U přepravní polohy bylo třeba upravit zalomení ramen navijáku lana zavěšení výložníku a samozřejmě i samotnou věž. Stabilizační podpěry a ložisko otáčení je napevno připájeno, naproti tomu u standardního modelu je místo opatřeno osičkou a smyčkou, která umožňuje otočení celého jeřábu kolem své osy.

Standardní jeřáb má sklopný výložník a je to otočný kolem své osy.

Pak už stačilo jen odmastit a nalakovat. Standardně byly jeřáby lakovány do žluto-modrého schématu.

Jeřáb MB-40 byl poslední, který nebyl opatřen železobetonovými panely, nýbrž štěrkem. Navijáky jsou slepené kruhové výpalky, které jsou součástí stavebnice, jsou překryty černou smršťovací bužírkou. 

Kladek je omezené množství, a tak není možné dokonalé zpracování lan, ale to by v TT zřejmě nebylo ani moc dobře možné. 

Zasklení kabin je pohodová část do té doby, než příjde na řadu poslední okno, ke kterému se nedá, jaksi dostat. Ale jak vidno z fotek, zasklít to jde. :-)

Laníčkování probíhalo z vodičů opletu koaxialního kabelu. Bohužel, jsem měl k dispozici pouze hliníkový oplet, které není optimální, ale dle fotek je patrné, že se napínání podařilo.

Stabilizační podpěry jsou zde napevno přiletovány, lana jsou napínána vlastní tíhou modelu.

A nakonec článku celkový pohled na oba jeřáby.

Stavba byla pohodová, zákeřných míst bylo minimum, ale celý model je třeba pájet, lepené spoje by nevydržely tíhu modelu. Také je třeba zvážit, zda-li má taková stavba s ohledem na kolejiště význam, rodinné domy se pomocí tohoto jeřábu nestavěly, pouze objemnější, městské stavby. Přepravní poloha jeřábu je přívětivější cesta, jak tento jeřáb za každých okolností dostat na kolejiště. 

Autor: Zejmi