Vyhledávání

Kontakt

BDs Tillig

19.04.2013 16:04

„Hytlák“, „dětský vůz“, „služebák“, „servisní vůz“ – všechny tyto pojmy se vztahují k jednomu typu vozu a to BDs, tedy vozu se služebním oddílem, kterým určitě každý nejednou cestoval. Vidět je můžeme od rychlíků na hlavních tratích po prosté osobní vlaky obvykle s vozem Bdt.  

Předlohou je BDs449, které spadá do poslední 4. série, nemá proto žádné větráky na straně chodbičky (viz fotka níže). Navíc, toto je jiná série najbrtu, která se liší tmavě modrou na čelech vozů vůči modelu.

Model jsem obdržel bez krabičky (nejedná se o můj model). Vůz konstrukčně odpovídá 1.–3. sérii (čísel 000-7 až 340-7), ale model je označen 408-1, což je poslední, 4. série těch vozů, která se na první pohled liší absencí větráků nad chodbičkou. 

Navíc jsou větráky umístěny velmi blízko okraji střechy, což ovšem není správně v žádné verzi. V porovnání s předlohou, je zde pár drobností navíc.

Pojezdová část odpovídá reálnému vozu. Váha vozu je přibližně 65 g, při délce 206 mm by měl vážit 51,5 g. Jízdní vlastnosti jsou oproti vozu B výrazně lepší.

Výhledové okno je příliš zapuštěné do stěny vozu. Popisky jsou čitelné, chybí označení kódu vozu tj. BDs449 (nutno dodat, že vůz jím po laku nedisponoval – bylo dodáno později). Jak je již známo z vozu B, mřížka ventilátoru je pouze potisk.

Přechody barev jsou krásně ostré, celkově je vůz nalakován velmi pěkně, žádné křivé proužky atp. Chybí pouze žluté hrany stupaček i okraj dveří.

Střecha, jak již bylo napsáno, nemá mít větráky na dolní straně, kromě parabolického průřezu není co vytknout.

Střecha se dá odejmout, poté se nám naskytne tento pohled. Ve služebním oddílu je dostatek prostoru pro instalaci vysokokapacitních kondenzátorů, což může zajistit svit LED v oddílech i více než 40 s. Každopádně stále platí, že z této konstrukce vozu nejsem nijak nadšen, kvůli nutnosti instalace dělících příček.

Pohled do interiéru. Předloha je humanizovaná, sedačky proto mají být v modré barvě s bílými „céčky“, podlaha má být tmavě šedá, stěny světle šedé s modrými doplňky. Výzva pro každého modeláře. 

Ulička je dělena přechodovými dveřmi, přesně v místech předlohy. Zajímavé je umístění plíšku.

Interiér má zvýrazněné dveře do služ. oddílu, a také hrany jednotlivých dveří do kupé. Pojezdová část je velká skládačka, která se dá rozložit do „šroubku“.

Kastlička se dá rozložit do tohoto stavu, kdy okna jdou také vyndat, ale pro účely osvětlení to není třeba. Kladně hodnotím červené zatření koncových světel. Při instalaci LED stačí barvu odstranit.

Detailně.

Sběrací plíšky, podvozky, stupačky, kinematika, to a ještě více lze zpátky složitelně rozebrat.

Podvozky Görlitz V umožňují jízdu až 140 km.h-1.

Spodní část, ze které lze odebrat pouze některé skříně. Tato možnost rozebraní poslouží ke vhodné instalaci přepínačů koncových světel.

V detailu. 

Vůz hodnotím celkově kladně: madla, povrchová úprava, jízdní vlastnosti. Záporně: konstrukci vozu, tvar oken a pojezd v barvě plastu. Čekám na BDs od Kuehna, které by měly dorazit v III. kvartálu tohoto roku, doufám, že se čekání vyplatí. 

Autor: Zejmi