Vyhledávání

Kontakt

810 184-2 s přívěšáky

06.10.2013 01:00

Dalším motorákem do vozového parku bude čerčanská 810 184-2, neboli sedlčanská turnusačka. Souběžně s 184 budou postaveny dva „bafíci“, jeden z nich jako Btax780 151-4 a druhý BDtax782 019-9 oba v červeném kabátku s 600mm EKO proužkem. Postupně bych chtěl dosáhnout stavu kolem 5 vozů Btax780 a 2 vozů BDtax782 v různých nátěrech.

810 184-2 těsně po obnově laku.

810 184-2 spolu s mimořádnou táborskou náhradou za Žlutý mor.


 

BDtax782 019-9.

Btax780 151-4.

Stavbu jsem již popsal v článku o čerčanské Šmoulince, kdy předloha utekla „hrobníkovi z lopaty“ a ještě brousí koleje v okolí Čerčan. Dovolím si připomenout, že v provozu jsou již poslední dvě 810 v ODS nátěru a to 810 368-1 a 810 621-3, které bohužel zvoní hrana. 

K samotným modelům. Jak je již pravidlem, použil jsem opět lepty od kolegy Vova z mojett.cz a navíc jsem si nechal vyrobit i další detaily, které mi chyběly a to čelní madla na 810 a dělící sloupky. Tímto bych rád poděkoval Vojtovi za ochotu mi tyto drobnosti vyrobit! :-) Tyto detaily se nikde nedají sehnat a bylo vyrobeno jen omezené množství, pokud byste o ně měli zájem, kontaktujte mne přes mail.

Slepit, zabrousit, vytmelit a pořád dokola. Slepení proběhlo tradičně vteřinovým lepidlem. Spáry jsem z vnitřní strany důkladně prolil toluenem, který rozleptal a po vypaření chemicky slepil díly k sobě. 

Lepty jsem nastříkal černou základovkou.

Vyvrtal jsem otvory a dosadil detaily. Bez pozornějšího prohlížení fotek, jsem čelní madla instaloval i přívěšáky, že je něco špatně jsem si všiml až po nástřiku červené barvy. Na k-reportu jsem zaznamenal příspěvek s problémem o přilnavosti barev na motoráky z měkčího plastu. Modely jsou nejprve na hladkých plochách přebroušeny smirkovým papírem hrubosti 1000, důkladně odmaštěny v jarové vodě a poté následuje nástřik nitroředidla s trochou surfaceru. Nitroředidlo slouží jako penetrace pro samotnou vrstvu surfaceru, který poté drží jako ďas. :-)) Ovšem pozor, pokud na model nitroředidlo nedopatřením nalijete, můžete se s modelem rozloučit.

Se všemi doplňky.

Červená je klasická Tamiye XF-7 s minimálním množstvím černé.

Krémová je syntetika 103 od Humbrolu. Syntetiky obecně moc nemusím, ale s touto se pracovalo výborně.

Každá krabička má jiný odstín červené (odzhora: Btax, BDtax, 184) jen pro zajímavost – maskování jednoho kusu trvalo více než 70 minut.

Než proschl EKO proužek, zkompletoval jsem pojezd pro 810. Používám pojezdy od p. Erbena, který jsem upravil po vzoru 621 a přidal nějaké hadice s 0,6mm Cu drátu a mosaznou trubičku jako vývod z WC.

Vybroušené místo pro kondenzátory, řídící obvod a kinematiky. Pojezd je odléván z materiálu s obsahem kovových částí, je proto velmi křehký. Povedlo se mi jej rozlomit asi na pět různých částí. Naštěstí jdou jednoduše slepit. Jako výztužná vrstva je použita čtvrtka prolitá Herkulesem. Zbylá volná místa jsou zaplněna olovem.

U 810 používám jako zámek nálitky „sukének“, fungují výborně. Při odebrání pojezdu stačí jen, jako u továrních modelů, roztáhnou boky a pojezd vypadne.

Na střechu 810 byly dosazeny antény telekomunikačních zařízení a zároveň jsem provedl nátěr střechy.

Střechy jsou opatřeny individuálním odstínem šedé. Chybí už jen dolakovat spodní část a lak je možno vyleštit.

Základního nátěru se dočkaly i pojezdy.

Na motoráku byly dosazeny antény radiokomunikace a dolakován žlutý pruh na pluhu.

Černou jsem nalakoval těsnění dveří.

Jak jste si možná všimli, tak nebylo zmíněno nic o interiérech. Ty jsou vyrobeny ve spolupráci s www.modely-masinek.cz, kdy do nich bude brzy nabídnuto i na míru padnoucí osvětlení.

Jako základ je nutné mít LPH interiér.

Lepty jsou koncipovány univerzálně – jeden pro 810 a odvozeniny, a druhý pro přípojné vozy BDtax782 a Btax780, cena obou verzí je shodná, 200 Kč. U vozu BDtax zbydou díly na jednu sedačku, ale využijeme mříže na okna s háky pro kola, u vozu Btax obráceně. Dalšími součástmi je lept celé stěny WC, hasicí přístroje, kola ruční brzdy, schránka tiskopisů, leptaný znak WC, ... Více informací naleznete zde. Prozatím je k dispozici verze s koženkovými sedačkami, v plánu je i verze vysokých plyšových sedaček u obou verzí.

Z leptu odstraníme původní opěradla (vlevo), původní (vpravo).

Na místa nalepíme sedačky – pozor na správnou orientaci madla do uličky! 

Ze zbytků leptu jsem překryl otvory po sedačkách.

Zkouška protypu osvětlení. 

Po dosazení do vozu.

V mezičase jsem natřel hliníkem kličky otvírání dveří a šedou madla, poté následovala vrstva lesklého laku pod obtisky.

Pak již nic nebránilo dosadit nárazníky a u 810 i šroubovku.

Přišly na řadu obtisky. Je to kombinace obtisků od Jacka, Detailu, Picoloco a Jirana. Chybí tabulka laků, číslo na čelo a zásuvka dálk. řízení budou zhotoveny u Parostroje. Tabulky jsou od pojezdy.eu. Z toho vyplývá, že na trhu chybí pořádná sada obtisků na 810 a 010. Černou jsem poté zvýraznil obroučky světel.

Ve volné chvilce jsem interiér obohatil o sadu detailů na 810 z modely-masinek.cz a současně i o stanoviště fíry.

Zatím sestaveno jen na sucho. 

Zkompletovaný motorák, čekající na zbývající obtisky. 

Dorazily mi na míru vyrobené obtisky od parostroje na čelo. Potom už nic nebránilo kompletaci celého modelu. Poziční světla jsou zasklena čirou barvou na sklo. 

Okna jsou na míru vystříhané z čiré PVC tabulky šířky 0,14 mm. Hliníkové rámečky jsou od Detailu, a černé těsnění od Pavla, tedy modely-masinek.cz, kde rámy jsou na míru nastříhány a vlepeny Sidoluxem.


 

Pohled na stanoviště fíry.

Byly vyrobeny i na mírnu sedící destičky osvětlení. Otvory pro LED jsou zvětšeny, aby do nich LEDky zapadly a neprosvítaly mimo.

K destičce vyrobit kamaráda na druhé čelo, propojit a drátky vést pod okny. Podobně je to řešeno i u 810 621-3.

Na burze jsem sehnal figurky za pár korun jednu, tak jsem jimi nakrmil interiér.

Pak už zbývalo jen doplnit osvětlení interiéru a celý model zkompletovat. Osvětlení je shodné s 810 621-3, ale je použita prototypová destička s řídícím obvodem pro vysokokapacitní kondenzátor, který udrží svítit interiér přes 8 minut. 

Reflektory jsou nezávisle na sobě vypínatelné a standardně přepínají dle směru jízdy.

Nezbývá nic jiného než pohled na hotový stroj na Sedlčanskou lokálku. Několik fotek z přírody jsem umístil na Rajče.

Po dokončení bafíků jsem si chtěl jednoduše zajezdit, ovšem na této 810 jsem neměl spřáhla, všechna spřáhla Tillig 08845 jsem využil, takže mi doma zbyla jen pevná spřáhla do Sergeje, které by mi ovšem byla na nic. Proto mě po chvilce napadaly různé nápady, jak na to až vzniklo to, co je na obrázku. Spřáhlo je umístěno volně mezi dvě podložky, které jsou zaletovány na mosaznou trubičku. Nejprve jsem myslel, že bych trubičku zalepil do podvozku a spřáhlo bych měl nadále odnímatelné. Vzešel další nápad a to, trubičku opatřit závitem a pomocí přilepené matičky v pojezdu mít spřáhlo odnímatelné, pro případné focení v krajině. Výsledek je na obrázku níže.

Jak správně poznamenal Rosťa, nemá to zpětnou aretaci. Ovšem to mě netrápí, většina mých hnacích vozidel, která nemá kinematiku tuto aretaci časem ztratila (spřáhlo 08845). Když vozy spřahuji, tak používám pinzetu – tím si spřáhla srovnám sám.

Tím jsem dokončil model 810 184-2. Spřáhla jsou odnímatelná, plně funkční, takže: „u mě dobrý!“ :-)

Pokračovalo se na vozech 010 a 012. Oba dostaly obtisky a patinu, nejprve pigmenty... 

... a poté sjednocení pomocí pistole.

Ten den jsem měl nějakou pevnou ruku a tak jsem foukl zbylou barvou i jeden patrák Bmto. 

Pojezdy jsem připravil na osvětlení, díra 11 mm měla sloužit jako kryt kondenzátoru, ale nakonec dorazily ještě menší než jsem čekal a umístil jsem je tak do WC.

Jelikož se mi doma flákal ještě jeden stařičký vůz Btax (rok výroby 2010), tak jsem jej v rámci revitalizace vozového parku upravil též.

Interiéry od modely-masinek, který využívám kvůli přípravě na osvětlení, pro kterou jsem výrobu interiéru Pavlovi navrhl.

Z minulé nákupní várky panáčků za tři kačky jsem jimi nakrmil i tyto vozy. Všimněte si pána, klepajícího na WC. Do budoucna bude vůz BDtax naplněn koly a dalšími drobnostmi. 

WC naplněny kondenzátorem, který udrží svítit interiéry přes 4 minuty, pak dochází k postupnému pohasínání.

Řídící jednotka s vypínači je umístěna mezi bednama. Kinematiky jsou od SDV osazeny spřáhlem Kuehn.

Téměř dokončené modely. Okna jsou zasklívána jednotlivě, kromě salónu, který je podlepen.

Poznat to není. Vozu BDtax (v pozadí) bude ještě doplněna tabule cílové stanice v jiné barvě, než je na voze Btax (v popředí) a patina spodku.

Když jsem si dal tu práci, tak vozy ve tmě. Každý přípojný vůz umí vypínat světla v salónu a nezávisle na sobě červené na obou koncích, která svítí při obou směrech jízdy a svítí i po zastavení.

 

Z druhé strany. Každý vůz je osvětlen jinou barvou bíléy abych mohl porovnat, která je lepší.





Tím je stavba konečně po 9 měsích hotova. Do budoucna plánuji ještě 810 436-6 v nátěru dnešní 809 534-1. :-)

Osvětlení přípojných vozů 010 a 012 bude brzy nabídnuto v produktech.

Autor: Zejmi