Vyhledávání

Kontakt

Stavba vozu Bdt

03.07.2015 01:00

Na světlo světla se konečně dostává velmi důkladně odkládaný článek ohledně stavby vozu Bdt280 355-9 na který odkazuji již nějaký ten pátek na svém webu. Na modelářské výstavě v Pečkách, kde jsem vystupoval se svými modely, jsem byl mile překvapen, jak mnozí, kteří se zastavili na kus řeči znali tento web, ale dle jejich názoru by to chtělo více článků. A tak jsem na tento popud zapracoval na dokončení vozu Bdt, čímž pádem je zde onen článek. Tolik úvodní intro a vrhneme se na stavbu.

Dle mého pozorování jsem mnoho kilometrů najezdil vozem Bdt280 355-9, který přešel pod DKV Plzeň z Olomouce, čili volba byla jasná. Modely-mašinek vydaly vůz Bp od kterého se liší pouze v několik drobnostech, jako je interiér a rozdílné umístění beden na rámu, což není problém upravit. 

Zakoupená stavebnice vypadá tímto stylem. Hlavní nástavba, odlitá střecha, podvozky, rám, plastové doplňky, okenní rámečky a interiér. 

Začal jsem kompletací podvozku, které se skládají každý z více než 70 dílků!

Začal jsem naohýbáním a spájením podélníku a první masky. Do otvorů pro dvojkolí doporučuji v každém případě naletovat ložiska, mohou být klidně s obrubou, které nabízejí Bankovi, padnou tam skvěle. 

Pokračoval jsem s výrobou sekundárního vypružení, jak lze vypozorovat, není to nijak náročné, jen je třeba dbát přesnosti. Kulatý tvar pružiny získáme pomocí vrtáčku, přes který pružinu naohýbýme.

Pak celé toto zařízení připájíme na rám podvozku.

Přidáme tlumič svislého pohybu sekundárního vypružení (mezi sekundárními pružinami).

Z bočního pohledu vynikne více. 

Doplněno celé primární vypružení. 

Posledním doplňkem bylo táhlo podélného vedení kolébky, nikoliv tyč dynama. 

Skutečný podvozek obsahuje dvojkolí o průměru 920 mm, což v TT přibližně reprezentuje 7,7 mm, ačkoliv logičtější je použití dvojkolí s menším průměrem (7,5 mm) z důvodu imitace sjetých obručí celkově o 20 mm. Tak jsem si to v článku krásně odůvodnil a příště to aplikuji i na model. :-)

Tolik podvozky a můžeme se po 3 hodinkách vrhnout na samotnou stavbu vozu. Začal jsem spájením základu, tedy bočnic a přepážek.

Člověk ani nemrkne a už to získává základní tvary. Horní rám nás vede, o kolik mají být dveře ohnuty. Doporučuji pájet přesně a pečlivě. Prvotní fixace byla provedena na 3 bodech (kraje a střed) a poté jsem celý spoj propájel z vnitřní strany, pamatujte, že méně je někdy více. Pájka by se mohla rozlít i do proleptaných rámečků, což znemožní jejich následnou pohodlnou instalaci.

Pak už jen spájet čela.

Není co vymýšlet, prostě to spájíme k sobě.

Ale i u toho je třeba přemýšlet. Pokud by se sklopil přechodový můstek, tak by měl být krablováním nahoru. To jsem si neuvědomil, tak jej mám obráceně. 

Kompletní celek můžeme připájet k bočnicím. Nejprve jednu stranu, pak druhou.

Dokonalou fixaci nám zajistí spoj horního rámu a čelní příčky.

Jiný pohled. Důležité je aplikovat rozumnou dávku pájky, aby si člověk nezalil detaily. 

Došlo k mírnému přebroušení po připájení dveří. Díky aplikaci minimálního množství pájky, nebylo potřeba tolik brousit. Ze spodní strany rámu jsem naletoval zbytky dlouhého plechu z rámečku stavebnice. Díky nimu jsem si vytvořil zámek pojezdu, protože díky prostřední příčce v oddílu se zbytečně kastle neprohýbá a zámek funguje.

Připravíme si horní stupačku a opět připájíme.

Taktéž stupačky.

Pak již stačí opatrně připájet na místo. Mřížka na boku byla nalepena. Střecha je zatím jen zkusmo položena, kvůli ověření délky odlité střechy. Na rám byly doletovány bedny, příště si je mírně zkrátím na nožičkách, protože je mám moc nízko nad TK.

Ta nemá sice přesné tvary skutečné střechy (mají být nižší prolisy, ale vyšší ventilátory, na odlitku je to opačně), ale po přebroušení dosahuje dobrého tvaru. Kvůli tomu, že přilepením střechy na skelet, se připravíme o možnost dodatečné instalace osvětlení, udělal jsem nezbytné úpravy již před nalepením.

Připájel součástky, vytáhl drátky k ovládání a mohl zalepit střechu na místo a vůz mohl do lakovny.

Došlo k mírnému tmelení přechodu bok-střecha a pak bílou základovkou opatření prvního nátěru, vymaskovat nalakovat zelenou a šedou na střechu, obtisky, patina a výsledek je na fotce. Nalakováno tak rychle, že jsem nestačil ani fotit. :-) Obtisky dodává Jacek na vůz Bp, což až na drobnosti v počtech sedadel sedí. Číslo na míru mám od parostroje.

Jak vidno, tak jsem bílou nalakoval okenní rámy a hurá s nimi na model. Okenní rámečky jsou menší než vyleptaná prohlubeň, a tak je třeba dbát přesnosti při usazování, aby nebyly rámečky vůči sobě rotované.

Dolepeno zasklení pomocí fólie a proběhlo i natření záchodu.

Jelikož interiér vozu Bdt280 je jiný než Bp282, tak jsem vyhrabal lept pro vůz 053 a sestavil jej.

Dvojsedačky nalepeny na rám, zatímco jednoduché sedačky jsou na kastli. Sedačky jsou v hnědé barvě, protože v těchto vozech je použit jiný typ koženky než ve vozech B a pod.

Na rámu je uchycena kinematika SDV se spřáhlem Kuehn. Je třeba dát pozor, aby podvozky byly izolovány od rámu a při projíždění oblouků s ním nikde nekolidovaly. Pro uchycení byly použity plastové šroubky, které jsou pevně v rámu, následuje plastová podložka, plastová matička, podvozek a dvě kovové matičky M2 utažené proti sobě, aby umožnily otáčení podvozku.

V porovnáním s již omšelým vozem Bp, si myslím, že model nevypadá vůbec špatně.

O osvětlení tu již padla malá zmínka. Jelikož je můj první velkoprostorový vůz Y, tak jsem se s osvětlením pořádně vyřádil. Základní osvětlení jsou 4 LED v nástupním oddílu a salónu. Pomocí přepínače je možné zapnout nezávisle na sobě červené na obou koncích. To patří k takovém standardu. :-)

 

Dalšími dvěmi spínači je možné zapínat další dva okruhy a to jeden s dalšími bilými zářivkami, zde je v akci základní okruh + bílé zářivky.

A nebo žárovkový okruh + základ. Oba jsou na sobě nezávislé, a tak je možné svítit několika způsoby, třeba i základ, zářivky a žárovky, prostě co mě zrovna napadne. :-)

 

Co říci na závěr, snad jen povedená stavebnice modelu, která tu chyběla. Stavebnice se není třeba bát, ale pro začátečníky bych ji nedoporučil kvůli podvozkům, které jsou z mnoha malých dílů. Podobně je na tom i lepení velkých celků pomocí lepidla, tyto díly je třeba pájet. Pro příklad: model mi spadl z metru a kousek, a nic se mu nestalo (ani oděrky na laku nebyly nalezeny) ale praskl lepený spoj střecha-rám.

 

Toto není poslední vůz, dále mě čeká vůz Btee289 053-0, tedy vůz vzniklý dosazením CZE do vozu Bdt279 se střechou bez prolisů, ale o něm později, zatím je ve stavu 2D v šuplíku.

Autor: Zejmi