Vyhledávání

Kontakt

Laaps – první vůz z leptu

07.05.2012 23:00

Při brouzdání internetem jsem k seznamu věcí, které jsem si chtěl pořídit na pražské burze, připojil soupravu vozů Laaps od www.pojezdy.eu. Odkaz na tento model na mě vykoukl jako první a já neodolal. Po pečlivém zvážení jsem přistoupil k oslovení kolegy, jestli by nechtěl jeden vůz, protože stavebnice obsahuje dva vozy za celkovou cenu 699 Kč. Vím, ve skutečnosti jezdí souprava Laaps (případně Laaps-y) pevně spřažena ve dvojici, ale pro začátek jeden vůz stačí. 

Vozy Laaps vznikly v 100 kusové sérii z vozů Gbgkks v roce 2009 v Ostravský strojírnách. Vozům Gbgkks byla odebrána nástavba a následovalo zesílení celého rámu, ostatní zůstalo téměř nezměno. Vůz je určen pro převoz dřevěných kulatin o minimální délce 2,3 m nebo tyčí, trubek o stejné minimální délce. K samotné stavebnici. Celá stavebnice je vyleptána do 0,3mm mosazného plechu, což je vlastně jediná náplň celého balení. Dvojkolí (7,7 mm), obtisky, kinematiky ani náklad nejsou součástí balení.

Vybalená planžeta s díly.

Vlastní stavbu jsem zahájil naohýbáním základního dílu a následným připájením podvozků.

Připájeny masky podvozků.

Dalším bodem bylo naohýbání brzdových špalků a připájení k podvozkové části.

Při výše zmiňovaných akcích jsem vždy využíval kolíčků k fixaci dílů. Níže rozložený díl čel vozů.

S připájenými čely. Čela je dobré pájet trafopáječkou. 

Klanice v různém stavu složení/rozložení.

Připájené bočnice pojezdu a lehce zabroušeno.

Pohled pod sukně.

Připájené klanice včetně stahovacích lan a stupaček. Zkušebně osazena dvojkolí.

Stahovací lana se pájí jen na jedné straně. Na druhé straně budou lana nalepena po vytvoření nákladu. U prázdných vozů je možné lana ihned zkrátit a připájet. 

Když už dělám model z kovu, tak kinematiky musí být také kovové – zde v akci kinematiky od Dk.

Základový lak vozu. Další detaily budou na vůz lepeny. Jedná se hlavně o poslední díly masek podvozků, madla, kličky atd. 

V nástřiku Surfacera.

Jiný pohled.

Některé podvozkové partie zatím nejsou zakryty barvou.

Dalším bodem bylo osazení nárazníků. Využil jsem mosazných trubiček, které jsem připájel k talířům.

Na podvozek byly připájeny imitace vzduchojemů. Ač se jedná o 2D imitaci, je provedena velice věrně.

Pomocí nejmenšího evergreenu jsem zplastičnil čela ve dvou vrstvách.

Dolepeny detaily náprav, osazeny madla a stupačky spolu s nárazníky.

Pro madla není předleptán žádný otvor a natupo pájené by dlouho nevydržely, proto jsem provrtal otvory vrtáčkem 0,4 mm.

Několik vrstev Surfacera 1000 a 1200.

... a takový je výsledek. 

pod sukněmi je nalakováno.

Proto je dalším krokem nalakování celého modelu. Nejprve černou podvozky a podlahu, poté vymaskovat a nalakovat červenohnědou zbytek vozu. 

Již dříve se odporoučel krajní popruh z toho vozu do jiných krajin, a proto bude dále nahrazen. 

Vytáhnout štětečky, špejle, a také šedou, modrou a žlutou. Výsledek je níže. 

Ještě chvíli bude vůz prázdný.

Krajní madlo posunovače jsem přemístil. Do čelníku jsem vrtáčkem 0,4 mm vyvrtal otvory, umístil madlo, zalepil a zatřel.

Do kovového modelu jen kovovou kinematiku. Fukčnost je výborná. 

Zkušebně osazen náklad. 

Náklad je ze smrkových větviček. Pokud nebudete vědět, co z Vaším vánočním stromečkem, tak tady je jedna z možností využití. :-))

Větvičky jsou nařezány na délku 4 cm, který odpovídá skutečným 4,8 m.

Dřevo naloženo a připraveno na přivázání. 

Mezi tím jsem dříví zalepil lepidlem Apeko. Má tu vlastnost, že je po zaschnutí matné, oproti běžně používanému Herkulesu. 

Na podlahu jsem volně umístil trochu třísek, které vznikly při nakládce.

Uvázano lany. 

Myslím, že se model povedl. 

Děkuji výrobci, za další typicky VI. epochový vůz, které je možné hojně zahlédnout na mnoha manipulačních vlacích. 

Téměř po dvou letech se mi povedlo sehnat obtisky, a to od Malé Železnice, čistě náhodně mě na ně přivedl kolega Zlámalík. 

Obtisky jsou ze sítotisku, odpadá tak pracné obstříhávání. Co mě bohužel zklamalo, byla velikost samotných obtisků, některé by zasloužily zmenšení o cca 20 %, hlavně tabulky ložných objemů, obecně mi obtisky příjdou v měřítku 1:100. V neposlední řadě to byl i obsah samotných obtisků, mnoho drobnějších zcela chybělo. 

Ve výsledku se to ale dalo přežít, co se také dalo dělat. :-)

Autora leptu bych rád pochválil za výbornou stavebnici, mohl by jistě zvážit výrobu leptu Laaps-y, jenž dříve avizoval. Ovšem ve výsledku jsem velmi spokojen. :-)

Autor: Zejmi