Vyhledávání

Kontakt

810 621-3 na pojezdu Picoloco

10.12.2011 17:34

Touhu, po pořádném motoráku, mám už od svých modelářských začátků. Pod rukama mi jich prošlo několik, ale u většiny jsem vždy udělal zásadní chybu. Například můj první pokus o motorák skončil v koši díky špatně provedenému nátěru, který jsem se snažil odstranit několik dní v NaOH. Druhý pokus tentokráte o přípojný vůz Btax skončil ve vitríně odložením díky obrovskému nánosu barev. V pořadí již 3. pokus skončil v koši po důkladném odmaštění v technickém benzinu s přídavkem 10 % toluenu. Čtvrtý pokus se částečně povedl jedná se o dokončený vůz Btax v ODS nátěru. A konečně 5. pokus, o kterém napíši něco dnes. Vůz si také prošel zajímavou cestou, ale o té později.

Předlohou mi je vůz 810 621-3, který spadá pod DKV Prahy – PJ Čerčany. Mám záznamy, že tento vůz jezdí přes pozvolna budované Hvězdonice, a proto se stává absolutní nezbytností v mém vozovém parku.

Stavebnici asi každý poznavá a tak se vrhneme hned do stavby.

Z výlisku jsem odříznul střechu a na ní nalepil čela. Kouskem kuprexitu jsem zaslepil otvor pro spřáhlo – bude osazeno kinematikou.

To samé na druhé straně. Před nalepením jsem provrtal odvory pro reflektor.

Dosazeny boky. Lepeno lepidlem Chemoprén extrém.

A přetmeleny přechody bok-čelo.

A dolepeny kličky otvírání dveří.

Pohled na pojezd. Spínač slouží k spínání reflektoru. Naleznete zde i kinematiky Peho 100.

V interiéru jsou cestující.

Tmelíme, brousíme. Spolupracuji s panem Surfacerem 1000 a 500.

Na kastli jsem nalepil sukénky.

Na většině motoráků z produkce kolegů nejsou instalovány dělící sloupky v čelních oknech a bývají nahrazeny těmi, které jsou u v oknech. Tento způsob tvorby, zdá se mi poněkuď nešťasným, a tak jsem využil zbytků leptů a nainstaloval jsem tam dělící sloupky.

Vypadá to pěkně.

Pod okna jsem nainstaloval ze struny madlo. Madlo kopíruje poloměr vypouknutí čel.

Od VoVa z mojett.cz jsem si objednal leptíky na 010. Článek o použití leptíku je zde.

Leptíky jsem osadil všechny. Sada obsahuje nové stupačky, madla, zásuvky dálkové řízení, kotvičky a madýlka k otevírání dveří.

Do dílu s čelními madly jsem provrtal díru o průměru 1 mm, sloužící k uchycení šroubovky. Leptíky jsou výborné!

Po další vrstvě Surfaceru. Pomalu začíná vypadat jako originál.

Konečně se dostal v pořadníku lakovny na řadu. Opatřen modrým nátěrem směsí Tamiya akryl. barev.

Následovalo klasické vymaskování. Mezi tím mě ještě napadlo vyvrtání otvorů pro anténky.

Přechody se mi povedly vcelku ostré.

Detailní fotka pár minut po sundání maskovací pásky.

Zbývalo dolakovat jen žlutou náprsenku.

Když jsem vybíral předlohu, v okolí je tu vlastně jen jedinný vůz v tomto bar. schématu, nevšiml jsem si, že tento vůz nemá protaženou žlutou náprsenku až po střechu, což mě trošku zklamalo, protože jsem se těšil na maskování těchto trojúhelníčků. Nadruhou stranu je to usnadnění výroby, což se také počítá.

Vůz omytý v jarové vodě před aplikací laku opravdu není dobrá volba, protože voda se krásně nasákla do barev Tamiya a vytvořila krásná oka, která nechtěla vyschnout. Měl jsem ale štěstí. Vůz jsem nechal schnout při zaplém větráčku asi půl hodiny. Oka nezmizela, ale vyzkoušel jsem aplikovat Sidolux. Očekával jsem od něj, již při aplikaci modré barvy, že přisytí barvy a odstraní skvrny. Obojí se stalo skutečností, a tak jsem aplikoval obtisky.

Většina základních obtisků je ze sady na 810 od Picoloco. Loga ČD jsou od p. Jirana. Dal jsem si tu práci a pomocí zbytků obtisků s čísly jsem vytvořil na čelech označení 621-3.

Z boku pár základních obtisků.

Malé logo ČD taktéž z obtisku od p. Jirana. Číslice jsou seskládány z obtisků pro vozy Faccs taktéž od p. Jirana. Nejdříve číslo 62, následně číslice 1, spojovník nakonec číslice 3. Výsledek stojí za to.

Další nezbytnou součástí jsou směrové tabule. Měl jsem na výběr mezi hnědými a šedými. Nakonec jsem zvolil ty hnědé. Po další vrstvě laku budu do bílého pole nanášet obtisk s koncovou stanicí.

Za pár dní budou instalována litá čísla na boky od p. Banka.

Stavba pokročila dále. Celý model byl zasklen. Na štítek s koncovou stanici jsem doplnil stanici. Z burzy jsem dovezl tabulky od p. Banka s přesným číslem. Nástřikem černé barvy jsem zvýraznil těsnění dveří. 

Do prostoru mezi skříněmi podvozku jsem umístil na míru vytvořený plošák se spínáním reflektorů a interiéru, dva kondenzátory o jmen. kapacitách 470 µF a vešlo by se i více, takže obavy s problikávání světel, kvůli nedostatku místa nejsou na místě. :-) Toto platí pouze pro pojezdy Picoloco, kde je spousta prostoru. 

Základní osvětlení pozičních bylo provedeno pomocí smd LED vel. 0603, toto osvětlení přepíná dle polarity a není proto třeba jeho vypínání. 

Přepínačem je možné zapnout nezávisle na sobě oba reflektory. Pokud pojede souprava ve složení 810 + 010 + 012 + 810 je možné vypnout reflektor k přípojnému vozu, takže po příjezdu tohoto vlaku do koncové stanice stačí jen změnit na regulátoru polaritu a vlak pojede zpátky a reflektor na konci nebude svítit. Toto úpravu budu mít i u druhého motoráku 810 184-2. 

Poslední přepínač slouží k vypnutí/zapnutí osvětlení interiéru. V interiéru jsou 3 teple bílé LED, kvůli kterým jsou v podvozku 2 kondenzátory. Tyto kondenzátory dokáží udržet svítit LED kolem 30 s po přerušení napájení. 

Přípojné vozy (Btax780, BDtax783) plánuji opatřit obdobným zapínám a zapojením, jen přepínače pro reflektor budou použity pro koncové červené. Osvětlení pro tyto vozy bude později nabízeno v produktech.

Poslední dva pohledy na dokončený motorák.

Za povšimnutí stojí, že konektory a spínač tvoří hřídel motoru a další součásti, která je i na skutečných motorácích. 

Pavel přišel v nedávné době s leptem stanoviště 810. Pořídil jsem jej a vyzkoušel jeho instalaci do Šmoulinky. 

Rozpis dílů najdete na stránkách modely-masinek.cz. Pájkou jsem připájel sedačky pro fíru a pomocníka. Ostatní díly jsem nalepil.

Přepážku jsem nalakoval krémovou, řídící pult černě, sedačky červeně a šedou větrák s rychloměrem.

Stačí dokoupit figurku fíry ve velikosti N a bude hotovo.

V pravé části vyčnívá kolo ruční brzy. Výborný detail. :-)

Nezbývá než pochválit Pavlovu snahu o naprostou detailnost jeho produktů. Některým mohou přijít zbytečné, ale právě podobné detaily, jako je třeba tento interiér mi v nabídce dlouho chyběly.  

Autor: Zejmi